خودتان را آماده کنید تا صاحب  یک وب سایت شوید !

در این سری آموزش قرار است همه چیز درباره راه اندازی و مدیریت یک وب سایت یاد بگیریم .

امروزه سایت های اینترنتی از تنوع و گستردگی زیادی برخوردارند. روزانه صدها سیستم و سایت تولید می شود که لزوما شبیه به همدیگر نیستند. سایت هایی مانند فیس بوک، یوتیوب، گوگل، یاهو و... هر کدام به منظور و هدف خاصی طراحی شده اند.

ما در این دوره، به روش ایجاد سایت هایی می پردازیم که بسیاری مایلند داشته باشند اما فکر می کنند راه اندازی آنها نیازمند هزینه و صرف زمان زیادی است.

فرض کنید شما مدیر شرکتی هستید که محصول خاصی را تولید و به فروش می رساند. در پایان این دوره می توانید یک سایت اطلاع رسانی از شرکتی که در آن کار می کنید را با بسیاری از قابلیت های امروزی یک سایت راه اندازی کنید.

ممکن است بپرسید منظور از «قابلیت ها» چیست؟ قابلیت ها، امکاناتی است که سایت شما خواهد داشت. مثلا برای سایت اطلاع رسانی یک شرکت، می توان قابلیت هایی همچون ایجاد نظرسنجی برای بهبود کیفیت شرکت، آلبوم عکس های محصولات شرکت، ارتباط با مصرف کنندگان محصولات شرکت از طریق سایت و... را ایجاد کرد.

در مثالی دیگر، فرض کنید شما در یک گروه موسیقی کار می کنید! در پایان این دوره می توانید یک وب سایت برای اطلاع رسانی از گروه تان دست و پا کنید و موسیقی های تان را برای دانلود در اختیار دیگران قرار دهید و یا حتی آنها را به صورت آنلاین، بفروشید!

فرض کنید شما یک عکاس هستید. در پایان این دوره می توانید با استفاده از قابلیت های سیستم وردپرس، یک سایت عکاسی برای معرفی کارهای تان ایجاد کنید.

شما می توانید با امکاناتی که وردپرس در اختیارتان قرار می دهد، انواع مجلات خبری آنلاین، سایت های اقتصادی، سایت های سرویس دهنده (مثل آژانس املاک، تاکسی-سرویس، فست فود آنلاین و...) را طراحی کنید.

ما در این دوره تمامی قابلیت های سیستم مدیریت محتوای وردپرس را با نمایش تصاویر بررسی خواهیم کرد. در این دوره، روش پیدا کردن افزونه ها و ابزارک های مختلف وردپرس و نصب آنها و همچنین پیدا کردن قالب های متنوع و ویرایش آنها را آموزش قرار خواهیم داد. اما پیش از هر چیز به این مساله بپردازیم که اصلا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

 

سیستمهای مدیریت محتوا - CMS)  Content Management System) 
نرم افزارهای سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS ، برنامه هایی کامل و مجهز برای ایجاد و مدیریت آسان وب سایت یا همان تارنما هستند.

این نرم افزارها دارای ابزارها و قابلیت های فراوانی هستند که می توانند سایت شما را بسته به میل تان ایجاد کنند.

دلیل شهرت این نوع نرم افزارها قابلیت هایی است که در آنها گنجانده شده و کار مدیریت  را برای مدیر سایت بسیار آسان کرده است. مدیر یک تارنما که با CMS ساخته شده، توانایی تغییرات بسیاری بدون نیاز به دانش برنامه نویسی دارد. البته دانستن زبان های برنامه نویسی برای بالا بردن کیفیت کار بسیار خوب است اما دقیقا این همان نقطه قوت CMS  است که حتی بدون داشتن این دانش شما می توانید تغییراتی از قبیل مدیریت کلیت و ساختار سایت خود٬ نحوه نمایش سایت و برگه های آن٬ ساخت منوها و ارتباط با برگه های ساخته شده و توانایی هایی مانند اجازه برای درست کردن کاربر و تعیین سطح دسترسی به کاربران و...  را به سایت خود بدهید.

 

انواع سیستم مدیریت محتوا
به جز سیستم مدیریت محتوای وردپرس - WordPress که ما آن را بررسی می کنیم٬ سیستم های دیگری نیز مانند جوملا - Joomla  ، دروپال - Drupal - ، نیوک - Nuke - و... برای ایجاد و مدیریت یک سایت وجود دارد.  نگران  نباشید!  با یادگرفتن یکی از اینها می توان  بقیه را هم یاد بگیرید .

 

سیستم مدیریت محتوای وردپرس
زبان برنامه نویسی وردپرس PHP است و از قدرت بسیار بالای MySQL برای ذخیره و بازیابی داده ها استفاده می کند.
شهرت وردپرس باعث شده که توسعه دهندگان این سیستم از هر کجای دنیا به راحتی طبق قوانین مشخص به تولید افزونه ها و ابزارک های متنوع و مفید برای این سیستم بپردازند.

منظور از « افزونه » و « ابزارک » همان «قابلیت ها» است که در بالا به آن اشاره کردیم. تصور کنید که یک سیستم اولیه تولید می شود، اما دهها نفر روزانه تلاش می کنند که آن را توسعه بدهند و قابلیت های جدیدی برای آن سیستم تولید کنند! این موضوع باعث شده که وردپرس انتخاب بسیاری از دارندگان سایت ها شود.

 

راه اندازی وردپرس
راه اندازی وردپرس به دو روش انجام می گیرد. راه اندازی بر روی رایانه شخصی (برای داشتن نسخه ای به منظور آموزش یا آزمایش) و راه اندازی به صورت آنلاین.

ما ابتدا راه اندازی وردپرس بر روی رایانه شخصی را خواهیم آموخت. چرا که ابتدا باید سایت مان را آماده کرده و به شیوه دلخواه خود در آوریم و سپس آن را برای نمایش عموم، آنلاین کنیم.

در صورتی که وردپرس را بر روی رایانه شخصی راه اندازی کنیم، اصطلاحا می گوییم آن را بر روی  Local Host راه اندازی کرده ایم. اما اگر بخواهیم سایت مان را به صورت آنلاین راه اندازی کنیم، نیاز داریم که از یک سرویس دهنده، فضایی برای راه اندازی وردپرس بگیریم که سایت مان را به صورت آنلاین نشان دهد. به حالت دوم نصب وردپرس بر روی  Server می گویند.

 

راه اندازی وردپرس بر روی رایانه شخصی (Local Host) با استفاده از  Wamp
برای راه اندازی وردپرس به یک بستر مناسب نیاز است که شامل نرم افزارهایی می شود که بر روی سرور نصب می شوند٬ نرم افزارهایی مانند IIS یا Apache با پشتیبانی PHP و پایگاه اطلاعاتی MySQL.

این نرم افزارها امروزه در یک بسته عرضه می شوند که دارای تمام پیش نیازها برای راه اندازی وردپرس هستند. نرم افزارهایی مانند Wamp یا Xampp و یا EasyPHP که شما با نصب هر کدام از آنها به راحتی می توانید یک سرویس دهنده مجازی بر روی رایانه شخصی خود داشته باشید و وردپرس را بر روی آن راه اندازی کنید.

در این دوره ما از بسته Wamp برای راه اندازی وردپرس استفاده می کنیم.

در قسمت بعد  نصب نرم افزار ومپ سرور و همچنین راه اندازی وردپرس بر روی ومپ را خواهیم آموخت.