در این مطلب  روش‌هایی مد نظر است که به کمک آنها می‌توانید کیفیت نگهداری و بازیابی اطلاعات حافظه را در خود بهبود بخشید و علاوه بر کاهش فراموشی چیزهای مختلف، به روند یادگیری خود نیز کمک کنید.

optimize-your-memory-salemzi-808982323.jpg


 1- بر روی موضوعات تمرکز کنید.

برای جابجایی اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به بلند‌مدت، تمرکز بسیاری در هنگام یادگیری یا ورود اطلاعات لازم است.
برای مثال جهت مطالعه، باید مکانی ساکت و فارغ از هر گونه ابزار یا افرادی که ممکن است حواستان را پرت کنند را انتخاب کنید. اتاقی که در آن تلویزیون روشن است، موزیکی در حال پخش است و یا افرادی در حال گفتگو هستند، به هیچ وجه برای مطالعه یا سایر اعمال مناسب نیست.


۲- برنامه هفتگی را طوری تنظیم کنید که کلاس‌ها و جلسات فشرده و چندمنظوره نباشند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ به انجام رسیده، کلاس‌ها یا جلسه‌هایی با زمان استراحت کم، فرصت پردازش و دسته‌بندی اطلاعات ورودی به حافظه را از ما می‌گیرند. بر اساس این تحقیق، دانش‌آموزانی که به صورت آزاد در کلاس‌ها و دوره‌های خاصی شرکت کرده بودند، مواد آموزشی آن کلاس‌ها را بهتر از دانش‌آموزانی که چندین درس را بی‌وقفه در یک ترم دنبال کرده بودند به خاطر داشتند.


۳- اطلاعات را همزمان با مطالعه در ذهن‌تان ساماندهی کنید.
  به هنگام مطالعه، اطلاعات را گروه‌بندی کنید و داده‌های مشابه را در ذهن‌تان در کنار هم قرار دهید. می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند نقشه ذهنی و روش‌های مشابه دیگر، به روند ذخیره داده‌ها و در نهایت یادگیری خودتان کمک کنید.


۴- از ابزارها و تکنیک‌های مختلف برای حفظ کردن اطلاعات بهره‌مند شوید.
ابزارها و تکنیک‌های خاصی وجود دارند که با کمک آنها می‌توانید روند ذخیره و بازیابی اطلاعات را برای خودتان آسان‌تر کنید. با استفاده از این تکنیک‌ها، به خاطر آوردن داده‌ها برای شما ساده‌تر می‌شود. به عنوان مثال ممکن است برخی تصاویر، صداها یا حتی رایحه‌ها، چیزهای خاصی را در ذهن‌تان به تصویر بکشد. اگر چنین است، از این موارد در سایر موقعیت‌ها و برای به خاطر آوردن چیزهای مهم و دسترسی به بخش‌های مختلف حافظه‌تان نیز بهره ببرید.


۵- تکرار کردن را فراموش نکنید.
وقتی که اطلاعات خاصی را از حافظه بلندمدت بازیابی می‌کنید، در واقع آنها را بازخوانی می‌کنید. یکی از بهترین تکنیک‌ها برای دسترسی سریع‌تر و بهتر در آینده، تکرار کردن روند بازخوانی و بازیابی داده‌ها از حافظه است. برای مثال، این روش برای یادگیری معانی واژگان بسیار کاربردی است. پس از اینکه معنی واژه‌ای را فرا می‌گیرید، با چند بار تکرار آن، در آینده امکان بازخوانی و به خاطر آوردن معنی آن برایتان ساده‌تر خواهد شد.


۶- بین دانسته‌های جدید و چیزهایی که می‌شناسید ارتباط برقرار کنید.
وقتی در حال مطالعه یا یادگیری چیزی هستید، سعی کنید آن را با چیزهایی که در حال حاضر می‌شناسید مرتبط کنید. بدین ترتیب با ایجاد ارتباط بین دانسته‌های قدیمی و تازه، آموخته‌ها آسان‌تر در حافظه ذخیره شده و به خاطر آوردن آنها ساده‌تر می‌شود.


۷- برای بهبود حافظه و بازخوانی آن، مفاهیم ذخیره شده را در ذهن مجسم کنید.
بسیاری از افراد، با تجسم بخشیدن به چیزهایی که به خاطر دارند، دسترسی به آنها را برای دفعات بعدی آسان‌تر می‌کنند. برای مثال، می‌توانید به نمودارها و تصاویری که در کتاب‌ها هستند بیشتر دقت کنید. اگر حافظه تصویری قوی‌ای ندارید و نمی‌توانید تصاویر و گراف‌ها را به خاطر بسپارید، سعی کنید هر چه درک کرده‌اید را به روش خودتان در ذهن یا در دفتر یا جای دیگری مجسم یا طراحی کنید. این مساله به شما کمک فراوانی می‌کند.


۸- مفاهیم تازه آموخته شده خود را به فرد دیگری بیاموزید.
تحقیقات متعدد نشان داده که مطالعه مجدد با صدای بلند، تا حدود زیادی بر بهبود عملکرد حافظه در خصوص آن موضوعات موثر است. سعی کنید از این روش برای افزایش کیفی عملکرد حافظه‌تان بهره ببرید. چیزهایی که می‌دانید را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و به آنها هم چیزهایی که می‌دانید یاد بدهید. بدین ترتیب احتمال فراموش کردن آنها کمتر شده و بازخوانی آنها نیز برایتان ساده می‌شود.


۹- نسبت به داده‌های پیچیده توجه بیشتری داشته باشید.
مطمئناً برای شما هم پیش آمده که حس می‌کنید برخی مباحث را ساده‌تر یاد می‌گیرید، اما در برخی دیگر به سختی چیزی را به یاد می‌آورید. محققان دریافته‌اند که موضوع و ترتیب ارائه داده‌ها نقش مهمی در یادگیری آنها دارد. این مساله با نام اثر سریالی شناخته می‌شود. با وجود اینکه یادگیری و بازخوانی اطلاعات پیچیده و مشکل برای ما سخت‌تر است، اما می‌توانیم با صرف وقت و تمرین بیشتر، از پس آنها بر آییم. راه دیگر این است که سعی کنیم آنچه آموخته‌ایم را از ابتدا بازسازی کنیم. بازسازی داده‌ها، بازیابی و بازخوانی آنها را در آینده برای ما ساده‌تر می‌کند. تمرین همراه با تمرکز در این مواقع برای ما ضروری است.


۱۰- روال مطالعه و یادگیری را تغییر دهید.
راه دیگری که به بهبود روند ذخیره‌سازی و بازخوانی اطلاعات از حافظه کمک می‌کند، تغییر ناگهانی روند مطالعه یا یادگیری است. برای مثال اگر به مطالعه در مکان و وضعیتی خاص عادت کرده‌اید، سعی کنید برای دفعه بعد، مطالعه را -با رعایت شرایطی که در نکته اول ذکر شد- در اتاقی دیگر انجام دهید. اگر شب‌ها مطالعه می‌کنید، صبح روز بعد دقایقی را برای بررسی آنچه در شب خوانده‌اید، اختصاص دهید. به همین ترتیب سعی کنید عناصری تازه را به روند مطالعه و یادگیری خود اضافه کنید. حتی رنگ دیوارها و دمای یک اتاق نیز می‌تواند موثر باشد. هیچکدام از مواردی که می‌توانند تاثیر مثبتی بر روند کلی کار داشته باشند را از دست ندهید. بدین ترتیب می‌توانید تاثیر شگرفی را در بهبود حافظه خود ملاحظه کنید.


منبع: سالم‌زی

http://salemzi.com/3564/tips-to-optimize-your-memory-abilities