چندوظیفگی؛ مغز چگونه اطلاعات را پردازش می‌کند؟


شاید یکی از راه‌های افزایش باروری و راندمان، چند وظیفه بودن باشد. اما در واقع اینگونه نیست. David Meyer دانشمند علوم شناختی از دانشگاه میشیگان که مدیر بخش مغز، شناخت و عمل در دانشگاه و یکی از خبرگان در چند وظیفه‌گی است می‌گوید: زمانی که شما اقدام به انجام همزمان چند کار می‌کنید، آن کارها نیاز به یک کانال پردازشی مشابه دارند و بین آنها تداخل صورت می‌پذیرد. بهتر است تنها یکی از کارها را به آن کانال اختصاص دهید و تمام تمرکزتان را متوجه آن کنید.

multitasking-salemzi

وی چندین دهه بر روی پژوهش‌هایی مرتبط با کارکرد مغز در شرایط چندوظیفگی کار کرده است. او بر روی سرعت، دقت مغز و همچنین حافظه در هنگام پردازش اطلاعات با روانشناس David Kieras تحقیق به عمل می‌آورند. یکی از پژوهش‌هایی که میر در انتشار آن نقش کمکی را ایفا کرده است، پژوهشی در رابطه با محدودیت‌های چند وظیفه‌گی بود. در این گزارش به این موضوع اشاره شده بود که چندوظیفه بودن و انجام چندین کار به صورت همزمان منجر به کاهش راندمان می‌شود.

تحقیقات مِیِر این نتیجه را در بر داشت که مغز انسان دارای محدودیت در برخی جنبه هاست، محدودیت هایی که می‌تواند چندوظیفه بودن را با مشکل مواجه کند. مغز انسان در حجم اطلاعات پردازشی، سرعت اطلاعات ورودی و حافظهٔ در حال کار، دارای محدودیت‌هایی است که مانع انجام موثر چند کار به صورت همزمان می‌شود.

برخلاف اعتقاد عمومی که شما نمی‌توانید دو کار شناختی را با هم انجام دهید، دکتر مِیِر بر این باور است که زمانی که شما در حال صحبت کردن با تلفن و از سوی دیگر در حال نوشتن ایمیل هستید، مغز شما دو کار را به صورت همزمان انجام نمی‌دهد، بلکه مغز شما به سرعت در حال تعویض کانال بین این دو کار است. این در حالی است که برای آن دو کار، شما تنها یک کانال مغز را در اختیار دارید. در صورتی که می‌خواهید دست به کار پیچیده‌ای بزنید و آن کار نیازمند تمام حواس شماست. شما نمی‌توانید کانال پردازشی مغزتان را بین چند کار تقسیم کنید.

مِیِر معتقد است که چندوظیفگی نه‌تنها بیش از پیش شایع است، بلکه این موضوع ممکن است برای سلامت شما هم دردسر ساز شود. حتی ماهرترین افراد چندوظیفه در حین برطرف کردن تداخل‌های چند کار، نابود شده و از دور خارج می‌شوند. این بدین معنی است که شما ممکن است ایمیلتان را به فردی به اشتباه ارسال نمایید. در واقع دسترسی بیش از حد به منابع مغزی سبب می‌شود تا شما قدرت فکر کردن در مواقع ضروری را از دست بدهید. شرایطی همچون حرف زدن با تلفن همراه در حین رانندگی.

زمانی که شما رانندگی می‌کنید، شما از یک کانال مغزی برای حرف زدن، خواندن علامت‌ها و مسیر بعدی استفاده می‌کنید. زمانی که در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده کنید، در واقع در یکی از اعمالی که به صورت همزمان در حال اجرایشان هستید اختلال به وجود می‌آید. آمار تصادفات نشان می‌دهد افراد زیادی در حال استفاده از تلفن همراه دچار حادثه شده‌اند. در واقع تکمیل کردن دو کار به صورت همزمان، حداقل تا پنجاه درصد زمان بیشتری را از شما می‌گیرد و ممکن است حداقل یکی از آنها به خوبی اجرا نشود.

خبر خوش برای آن دسته از افراد منظمی است که می‌توانند به راحتی زمانشان را مدیریت کنند. در صورتی که فرد منظمی باشید، می‌توانید زمانتان را تقسیم‌بندی و از تداخل امور -و چندوظیفگی- جلوگیری کنید. اگر قصد دارید یک کارآفرین خلاق باشید، باید زمان زیادی را به فکر کردن اختصاص دهید. بد نیست بدانید انیشتن زمانی که به رویاپردازی و فکر کردن راجع به تئوری‌ نسبیت می‌پرداخت، هیچ کار دیگری را انجام نمی‌داد و فقط و فقط فکر می‌کرد.

منبع: سالم زی

http://salemzi.com/3858/truth-about-multitasking




اطلاع از بروز رسانی وبلاگ با عضویت در خبرنامه
دوست گرامی برای عضویت در خبرنامه وبلاگ
ایمیل خود را در قسمت نظرات ثبت نمایید .