چند نکته درباره جستجو در گوگل


برای جستجو در گوگل نکات ساده اما ریزی وجود دارند که به شما در جستجوی راحت تر بسیار کمک می کنند و هدف از این درس بیان همین نکات ساده و ریز هستند.

 

۱- هر واژه در نتیجه جستجوی شما تاثیرگذار است.
اولین نکته ای که باید در استفاده از جستجوگر گوگل بدانید، این نکته است که استفاده از هر واژه بر روی نتیجه جستجوی شما بسیار تاثیرگذار است. مثلا نتیجه حاصل از جستجوی {جنگ} اینگونه است:

در حالی که اگر {جنگ افزار} را جستجو کنیم، با نتایجی کاملا متفاوت مواجه می شویم:

به همین دلیل همواره به یاد داشته باشید که هر واژه ای که در گوگل وارد کنید، در نتیجه ای که مشاهده خواهید کرد تاثیرگذار است.

 

۲- ترتیب کلمات در جستجوی شما تاثیرگذارند.
دومین نکته ای که باید بدانید آن است که گوگل به ترتیب کلماتی که برای جستجو استفاده می کنید حساس است. منظور از حساس بودن نیز آن است که اگر شما جای واژه های کلیدی را عوض کنید، نتایج متفاوتی را مشاهده خواهید کنید. مثلا نتیجه حاصل از جستجوی {یادگار امام} در گوگل به این صورت است:

اما اگر {امام یادگار} را جستجو کنیم با نتایجی کاملا متفاوت مانند تصویر زیر مواجه می شویم:

برای همین به یاد داشته باشید که در هنگام جستجو در گوگل واژه های کلیدی را در جای مناسب قرار بدهید.

 

۳- استفاده از حروف کوچک و بزرگ بی معناست.
این نکته در مورد زبان فارسی کاربردی ندارد و کاربردش برای زبان هایی خارجی مانند انگلیسی است و بدین معناست که گوگل اهمیتی نمی دهد که شما کوئری ای که وارد می کنید شامل حروف بزرگ باشد یا کوچک و یا مخلوطی از آنها. مثلا همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در نتایج جستجوی {red Delicious} و {rEd dElIcIoUs} هیچ تفاوتی وجود ندارد:

 

۴- وجود برخی از علامت ها در نتایج جستجو بی تاثیرند.
چهارمین نکته در مورد جستجو در گوگل آن است که استفاده از علامت های خاص که چند نمونه از آنها را در تصویر زیر مشاهده می کنید، در نتایج جستجو تاثیری ندارد.

به عنوان مثال نتایج جستجوی {درسنامه} و {©درسنامه} هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته گوگل در مورد برخی از علامت ها استثنا قائل شده است و به دلیل اهمیت آنها در معنا دادن به یک کوئری، آنها را در نتایج جستجو تاثیر می دهد. برخی از این علامت ها عبارتند از (لیست کامل):

۱- مثبت (+): که برای جستجو در مورد زبان های برنامه نویسی مانند C++ و یا گروه خونی مانند AB+ دارای اهمیت است.

۲- ات ساین (@): که برای پیدا کردن برخی از برچسب ها در شبکه های اجتماعی مانند @Darsnameh دارای اهمیت است.

۳- امپرسند- Ampersand (&): که برای ارتباط قوی بین ایده ها و یا جملاتی مانند Brothers & Sisters دارای اهمیت است.

۴- علامت دلار ($): که برای نشان دادن قیمت دارای اهمیت است. مثلا در نتایج جستجوی {Nikon 400} و {Nikon $400} تفاوت وجود دارد.

۵- هشتگ/ علامت عدد (#): که برای جستجو کردن موضوعات براساس اهمیت مورد استفاده قرار می گیرید. مثلا {#درسنامه}.

 

۵- املای کلمات مهم است، اما نه آنقدرها!
آخرین نکته ای که باید در هنگام جستجو کردن در گوگل بدانید آن است که املای کلماتی که به عنوان یک کوئری در گوگل وارد می کنید دارای اهمیت اند، اما نه آنقدرها! این بدین معناست که اگر شما کوئری را در گوگل وارد کنید که دارای غلط املایی باشد، گوگل به دلیل استفاده از الگوریتم های هوشمند، به شما ساختار درست نگارشی آن کوئری را پیشنهاد می کند.

این ویژگی در هنگامی که شما در حال جستجو به زبانی غیر از فارسی (مثلا انگلیسی) هستید بسیار کارآمد است. مثلا در تصویر زیر ما در مورد شبکه های اجتماعی جستجو کرده ایم و گوگل در بخشی که با کادر قرمز نشان داده شده است، نگارش درست را پیشنهاد داده است:

{sociall nettwkrs}

البته این ویژگی گوگل در زمانی که به فارسی نیز جستجو کنید، کاربرد دارد. به عنوان مثال در تصویر زیر، طرز نوشتن درست {مظرعه دوسطان} پیشنهاد داده شده است: