تجزیه و تحلیل وب و چرا گوگل آنالیتیکز

در فضای اینترنت هزاران ابزار آمارگیری برای وبسایت‌های مختلف وجود دارد که به شما آمار تعداد بازدید های سایت را می‌دهند، اما باید به این نکته دقت کنید که این آمار و اعداد را که از روش‌های مختلف جمع‌آوری میشوند تنها یک مشت عدد هستند که بدون تجزیه و تحلیل هیچ ارزشی ندارند .

تجزیه و تحلیل وب (Web Analytics)
تجزیه و تحلیل وب در ویکی‌پدیا به این صورت تعریف شده است: «اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و گزارش اطلاعات موجود در اینترنت به منظور درک و بهینه کردن آنها در وب.»

به عبارتی دیگر تجزیه و تحلیل وب، مطالعه رفتار آنلاین در جهت بهبود آن است. اگر این تعریف را برای یک وبسایت که شما مدیر آن هستید محدود کنیم باید گفت که منظور از تجزیه و تحلیل داده‌های یک وبسایت که همان آمار بازدیدکنندگانش است، آن است که شما بتوانید نحوه رفتار بازدیدکنندگان وبسایت خود را با محتوا و چگونگی برقراری ارتباط با آن را کشف کنید.

اهمیت این موضوع در این است که شما با درک رفتار بازدیدکنندگان خود می‌توانید هر چه بهتر وبسایت خود را با توجه به رفتار آنها بهبود بدهید.

دو مثال از اهمیت تجزیه و تحلیل وب
۱- اگر شما نویسنده یک وبلاگ هستید و با بررسی رفتار بازدیدکنندگان خود متوجه شوید که مطالب شما در زمینه آی‌تی بیشتر از مطالب شما در زمینه سینما بازدیدکننده داشته است، می‌توانید تمرکز بیشتر خود را بر روی مطالب آی‌تی بگذارید و اینگونه میزان بازدیدکنندگان خود را هر روز بالاتر ببرید و مخاطبان بیشتری جذب کنید.

۲- فرض کنید که صاحب یک وبسایت فروش کالا هستید. شما در این فروشگاه محصولات مختلفی را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانید. با تجزیه و تحلیل آمار بازدیدکنندگان خود متوجه می‌شوید که پوشاک بیشتر از بخش فیلم بازدیدکننده دارد در حالی که شما تمرکز خود را بر روی بخش فیلم گذاشته‌اید و هر روز یک محصول جدید در این بخش قرار می‌دهید در حالی که بخش پوشاک خود را هر شش ماه یک بار به روز می‌کنید. در این مرحله شما با توجه به این تجزیه و تحلیل متوجه اشتباه خود می‌شوید و بخش پوشاک خود را هر روز و بخش فیلم خود را هر دو هفته به روز می‌کنید و بدین صورت می‌بینید که درآمد فروشگاه شما به یکباره افزایش پیدا می‌کند.

چرا گوگل آنالیتیکز؟
ابزارهای گوناگونی برای تجزیه و تحلیل وب وجود دارد که یکی از قوی‌ترین این ابزارها گوگل آنالیتیکز است که به صورت رایگان در دسترس همگان قرار دارد. در این دوره آموزشی شما با بخش‌های مختلف این سرویس رایگان گوگل آشنا می‌شوید و یاد خواهید گرفت که 
به صورت رایگان و با صرف کمترین زمان ممکن، داده‌های وبسایت خود را تجزیه و تحلیل کنید.

برای درک بهتر گوگل آنالیتیکز می‌توانیم آن را به یک دستگاه رادیولوژی تشبیه کنیم که بیمار در آن نقش وبسایت شما را ایفا می‌کند.

همانطوری که دستگاه رادیولوژی آنچه که در زیر پوست یک بیمار وجود دارد را نشان می‌دهد، گوگل آنالیتیکز نیز زیر پوست وبسایت شما را نشان می‌دهد.

در تصویر بالا سه تصویر از دست، سر و بالاتنه بیمار نشان داده شده است که دارای نقاطی قرمز یا همان مشکلات این بیمار است. گوگل آنالیتیکز نیز دقیقا همین کار را برای وبسایت شما انجام می‌دهد به این صورت که می‌آید و مشکلات وبسایت شما را با تجزیه و تحلیل داده‌هایی که بدست آورده است به شما نشان می‌دهد.

به طور خلاصه می‌توان گوگل آنالیتیکز را یک فرآیند نامید که ابتدا اندازه‌گیری می‌کند، سپس تجزیه و تحلیل می‌کند و به ما آن را نمایش می‌دهد و در نهایت ما براساس آن اقدام می‌کنیم.

در این دوره شما با آنچه که لازم دارید تا وب سایت خود را بهبود دهید و مخاطب بیشتری جذب کنید آشنا می‌شوید.

از جمله نکاتی ضروری که به آن پرداخته خواهد شد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- چگونه به کمک ابزار رایگان گوگل آنالیتیکز می‌توانید به تجزیه و تحلیل وب بپردازید، به گونه‌ای که توانایی شما را در درک و اصلاح وبسایت تان بالا برود. 

۲- چگونه بازدیدکنندگان وبسایت خود را ارزیابی کنید و تخمین بزنید که آنها از چه طریقی به وبسایت شما دسترسی پیدا کرده‌اند.

۳- چگونه بازدیدکنندگان وب سایت شما با محتویات آن برخورد می‌کنند.

۴- چگونه قسمت‌های محبوب و موثر وبسایت خود را کشف کنید و آنها را بهبود دهید و چگونه مشکلات وبسایت خود را رفع کنید.

و موارد دیگری که در طول این دوره و به مرور زمان با آنها آشنا خواهید شد و خواهید آموخت.