انتخاب کلمه کلیدی

در مطلب گذشته شما با ساختار کلی کارکرد موتور جستجوی گوگل آشنا شدید و فهمیدید که گوگل چگونه و بر چه اساسی نتایج جستجو را به شما نشان می دهد.

یکی از اساسی ترین ترفندهای استفاده از گوگل هنر انتخاب واژه کلیدی یا Keyword است .

 

سه اصل طلایی انتخاب واژه کلیدی
قبل از اینکه در مورد سه اصل طلایی برای انتخاب کلمه کلیدی صحبت کنیم، بد نیست که مفهوم این اصطلاح را بدانید. منظور از یک کلمه کلیدی یا Keyword همان کلمه یا عبارتی است که در موتورهای جستجوگر وارد می کنید تا به هدفی که دارید برسید. مثلا در تصویر زیر، {آموزش جستجوی حرفه ای و قوی با گوگل} یک واژه یا بهتر بگوییم، عبارت کلیدی است :

حالا که با معنی واژه کلیدی آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با سه قانون طلایی برای انتخاب واژه کلیدی آشنا شوید:


۱- فکر کنید: بیشتر افراد قبل از آنکه فکر کنند، هر آنچه را که به ذهن شان می رسد را در موتور جستجوی گوگل وارد می کنند و سپس کلید Enter را فشار می دهند و خب در اکثر اوقات با نتایج خوبی برای آنچه که به دنبالش هستند مواجه نمی شوند. به همین دلیل همیشه قبل از آنکه در مورد چیزی در گوگل جستجو کنید، کمی فکر کنید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید.


۲- کلمات مناسب انتخاب کنید: از واژه ها و عباراتی برای جستجو استفاده کنید که فکر می کنید در صفحات وب ظاهر می شوند. مثلا از کلماتی که به ندرت توسط افراد استفاده می شوند و امکان ظاهر شدن آنها در صفحات وب بسیار کم است، استفاده نکنید زیرا به نتایج دلخواه خود  نخواهید شد.


۳- خودتان را به جای دیگران قرار دهید: وقتی که به دنبال پیدا کردن واژه های کلیدی برای جستجو هستید، خودتان را به جای نویسنده آنچه که به دنبالش هستید، قرار بدهید و فکر کنید که اگر جای او بودید، از چه کلماتی در نوشتن یک مطلب استفاده می کردید.


با کمک سه قانون بالا شما می توانید راحت تر از گذشته به آنچه که به دنبالش هستید، برسید. 

همیشه به یاد داشته باشید که در هنگام جستجوی اینترنتی تنها از کلماتی استفاده کنید که دارای اهمیت بیشتری هستند و علاوه بر آن کلمات هم معنی برای کلمات کلیدی مورد نظر خود انتخاب کنید.


چند نکته درباره جستجو در گوگل

برای جستجو در گوگل نکات ساده اما ریزی وجود دارند که به شما در جستجوی راحت تر بسیار کمک می کنند 

 

۱- هر واژه در نتیجه جستجوی شما تاثیرگذار است.
 استفاده از هر واژه بر روی نتیجه جستجوی شما بسیار تاثیرگذار است. مثلا نتیجه حاصل از جستجوی {جنگ} اینگونه است:

در حالی که اگر {جنگ افزار} را جستجو کنیم، با نتایجی کاملا متفاوت مواجه می شویم:

به همین دلیل همواره به یاد داشته باشید که هر واژه ای که در گوگل وارد کنید، در نتیجه ای که مشاهده خواهید کرد تاثیرگذار است.

 

۲- ترتیب کلمات در جستجوی شما تاثیرگذارند.
گوگل به ترتیب کلماتی که برای جستجو استفاده می کنید حساس است. منظور از حساس بودن نیز آن است که اگر شما جای واژه های کلیدی را عوض کنید، نتایج متفاوتی را مشاهده خواهید کنید. مثلا نتیجه حاصل از جستجوی {یادگار امام} در گوگل به این صورت است:

اما اگر {امام یادگار} را جستجو کنیم با نتایجی کاملا متفاوت مانند تصویر زیر مواجه می شویم:

برای همین به یاد داشته باشید که در هنگام جستجو در گوگل واژه های کلیدی را در جای مناسب قرار بدهید.

 

۳- استفاده از حروف کوچک و بزرگ بی معناست.
همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در نتایج جستجوی {red Delicious} و {rEd dElIcIoUs} هیچ تفاوتی وجود ندارد:

 

۴- وجود برخی از علامت ها در نتایج جستجو بی تاثیرند.
چهارمین نکته در مورد جستجو در گوگل آن است که استفاده از علامت های خاص که چند نمونه از آنها را در تصویر زیر مشاهده می کنید، در نتایج جستجو تاثیری ندارد.

به عنوان مثال نتایج جستجوی {hadi24} و {©hadi24} هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته گوگل در مورد برخی از علامت ها استثنا قائل شده است و به دلیل اهمیت آنها در معنا دادن به یک کوئری، آنها را در نتایج جستجو تاثیر می دهد. برخی از این علامت ها عبارتند از (لیست کامل):

۱- مثبت (+): که برای جستجو در مورد زبان های برنامه نویسی مانند C++ و یا گروه خونی مانند AB+ دارای اهمیت است.

۲- ات ساین (@): که برای پیدا کردن برخی از برچسب ها در شبکه های اجتماعی مانند @hadi24 دارای اهمیت است.

۳- امپرسند- Ampersand (&): که برای ارتباط قوی بین ایده ها و یا جملاتی مانند Brothers & Sisters دارای اهمیت است.

۴- علامت دلار ($): که برای نشان دادن قیمت دارای اهمیت است. مثلا در نتایج جستجوی {Nikon 400} و {Nikon $400} تفاوت وجود دارد.

۵- هشتگ/ علامت عدد (#): که برای جستجو کردن موضوعات براساس اهمیت مورد استفاده قرار می گیرید. مثلا {#hadi24}.

 

۵- املای کلمات مهم است، اما نه آنقدرها!
اگر شما کوئری را در گوگل وارد کنید که دارای غلط املایی باشد، گوگل به دلیل استفاده از الگوریتم های هوشمند، به شما ساختار درست نگارشی آن کوئری را پیشنهاد می کند.

این ویژگی در هنگامی که شما در حال جستجو به زبانی غیر از فارسی (مثلا انگلیسی) هستید بسیار کارآمد است. مثلا در تصویر زیر ما در مورد شبکه های اجتماعی جستجو کرده ایم و گوگل در بخشی که با کادر قرمز نشان داده شده است، نگارش درست را پیشنهاد داده است:

{sociall nettwkrs}

البته این ویژگی گوگل در زمانی که به فارسی نیز جستجو کنید، کاربرد دارد.