مقدمه و آشنایی با گوگل وب‌مستر

گوگل وب‌مستر ( کنسول جستجوی گوگل ) یک ابزار رایگان گوگل برای مدیران سایت‌هاست که امکان دسترسی به دیدن وضعیت ایندکس و نمای بهینه شده وب‌سایت‌ها را می‌دهد. توسط این ابزار می‌توان نقشه سایت را به موتور جستجوی گوگل معرفی کرد. آخرین بازدید گوگل و آمار کلمات کلیدی و تعیین نحوه نمایش دامنه در نتایج جستجو از دیگر امکانات موجود در این ابزار گوگل است. این ابزار کمک زیادی به وب مسترها، برنامه نویسان و افرادی که نیاز به خدمات سئو دارند می‌کند.

اگر پیش‌ از این وبسایتی را طراحی کرده‌اید، از یک مزیت اضافی برخوردارید بدین جهت که دانش شما به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر مفاهیم گوگل وب‌مستر و سئو را درک کنید.

بخش نخست این دوره ، به آموزش گوگل وب‌مسترکنسول جستجوی گوگل )  و بخش دوم آن به بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO اختصاص خواهد داشت.

 

آشنایی با گوگل وب‌مستر
ابزار وب‌مستر گوگل بدون شک یکی از با ارزش‌ترین برنامه‌ها برای شناخت موضوعاتی است که بر عملکرد وبسایت شما تاثیر می‌گذارد.

این سرویس که به صورت مجانی از سوی گوگل در اختیار همگان قرار گرفته، در واقع به شما کمک می‌کند که وبسایت خود را از منظر نتایج جستجوی گوگل نظارت کرده و مشکلات آن را حل کنید.

چرا باید از ابزار وب‌مستر گوگل استفاده کنیم؟

1- نظارت عملکرد وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل .

این موضوع به شما کمک می‌کند که محتوای سایت خود را به گونه‌ای تولید کنید که به دلخواه شما در موتور جستجوی گوگل به نمایش درآید و همچنین مشکلات وبسایت خود را با کمترین تغییرات برطرف کرده تا در عملکرد موتورهای جستجو نتیجه مناسبی بگیرید.


2- آگاهی از نحوه بررسی وبسایت شما از منظر گوگل ،

چه اطلاعاتی سبب شده که وبسایت شما در جستجوی گوگل نمایش داده شود؟ چه وبسایت‌هایی به شما لینک داده‌اند؟ آیا نسخه موبایل وبسایت شما برای کاربران موتورهای جستجوی موبایل به خوبی عمل می‌کند؟ ابزار وب‌مستر گوگل به این سئوال‌ها نیز پاسخ می‌دهد و به شما در بهینه سازی عملکرد وبسایتتان کمک می‌کند.


برای درک بهتر اهمیت این ابزار کافی‌ است به پیشنهاد گوگل در این باره به مالکان کسب و کار اشاره کنیم. گوگل به مالکان کسب و کار می‌گوید حتی اگر شما فکر می‌کنید نیازی به استفاده از این ابزار ندارید، «باید» با اصول ابتدایی این ابزار آشنا شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای وبسایت تجاری خود بگیرید.

 

محدوده کاربران ابزارهای مدیریت وبسایت
ابزار وب‌مستر گوگلکنسول جستجوی گوگل ) تنها متعلق به مدیران وبسایت‌ها نیست و در واقع تمامی افرادی که به بهبود ساختاری عملکرد جستجو در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر علاقمند هستند، می‌توانند با این ابزار آشنا شوند.

این افراد می‌توانند مالکان کسب و کار باشند یا توسعه دهندگان وب و یا متخصصین بهینه‌سازی موتورهای جستجو و بازاریابان این عرصه.

آشنایی با ابزار وب‌مستر گوگل به افراد مرتبط با تجارت این توانایی را می‌دهد که رنک وبسایت خود در نتایج جستجو را بهبود ببخشند و فرصت بیشتری برای دیده شدن توسط خریداران و دیگر افراد علاقمند داشته باشند. خروجی ابزار وب‌مستر گوگل همچنین در انجام تجزیه و تحلیل بازاریابی پیچیده در رابطه با دیگربرنامه‌های این شرکت چون Analytics، Google Trends و AdWords نیز قابل استفاده است و این موضوع نیز یکی از خصوصیات دیگر این ابزار برای افراد مرتبط به تجارت به شمار می‌رود.

شما باید هر هفته بخشی از زمان خود را به بازبینی اطلاعات و تصحیح مشکلاتی که بوجود خواهند آمد، اختصاص دهید .

وبسایتی که به خوبی پیکربندی شده است، شانس بهتری را برای قرار گیری در نتایج موتورهای جستجو دارد. همواره نیز در خاطرتان بماند که هدف اصلی گوگل، ارائه کردن موتور جستجو بر اساس کیفیت نتایج است.

 

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟
برای استفاده از ابزار وبمستر گوگل کنسول جستجوی گوگل ) ، بهتر است که به صورت مختصر با شیوه کار موتورهای جستجوی گوگل و برخی اصطلاحات آن آشنا شویم. این آشنایی در فهم بهتر بخش‌های بعدی به کمک شما خواهد آمد.

هنگامی که شما عبارتی را در موتور جستجوی گوگل تایپ می‌کنید و در کسری از ثانیه نتایج را می‌بینید، ممکن است از سرعت جستجو شگفت زده شوید، گوگل در کمتر از یک ثانیه میلیون‌ها لینک را در پاسخ به جستجوی شما برایتان به نمایش در می‌آورد اما آیا واقعآ این جستجو در کسری از ثانیه رخ داده است؟ پاسخ به این سئوال منفی است چرا که گوگل از مدت‌ها قبل این لینک‌ها را جمع آوری کرده و صرفآ در این زمان آن را به شما نشان می‌دهد.

در واقع موتور جستجوی گوگل از سه بخش مجزا تشکیل شده که ترکیب این سه بخش به نشان دادن نتایج جستجو می‌انجامد. این موتور پیشتر از درخواست شما به جمع آوری اطلاعات دست زده و سپس آن‌ها را بایگانی کرده و در آخر با تحلیل درخواست شما آن را برایتان به نمایش در می‌آورد.

گوگل برای انجام این وظایف از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌کند. اسپایدر (Spider) و کراولر (Crawler) دو ابزار گوگل در بخش جمع آوری اطلاعات هستند. اسپایدر برای تهیه اطلاعات به صفحات گوناگون وب سر زده و اطلاعات مورد نیاز آن‌ها را جمع آوری می‌کند. در واقع اسپایدر رفتاری شبیه به کاربران اینترنتی دارد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می‌بینید اما کاربران نتیجه حاصل از قرار گرفتن این کدها را.

اسپایدرها به صورت شفاف به وبسایت شما رفت و آمد می‌کنند و اگر شما هنگام رفت و آمد اسپایدر به صفحه وبسایت خود، آمار بازدیدکننده‌های صفحه را مرور کنید متوجه ثبت آمار حضور این ربات‌ها در وبسایت خود خواهید شد.

کراولرها البته در جایگاهی بالاتر نسبت به اسپایدارها قرار می‌گیرند. در حقیقت کراولرها نرم افزارهایی هستند که فرمانده اسپایدرها به شمار می‌روند. این نرم افزارها مشخص می‌کنند که چه صفحاتی باید از سوی اسپایدرها بازدید شوند.

کرراولرها امکان برنامه‌ریزی دارند و می‌توانند بر اساس برنامه‌ریزی خود، آدرس‌های مشخصی را در اختیار اسپایدرها قرار دهند.

پس از پایان همکاری بین کراولرها و اسپایدرها در زمینه یک وبسایت خاص، نوبت به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از سوی اسپایدرها می‌رسد. این اطلاعات از سوی ایندکسر - Indexer - مورد تحلیل قرار می‌گیرد تا مشخص شود اطلاعات از کدام صفحه اینترنتی و در چه زمانی جمع آوری شده و محتویات صفحه پیرامون چیست.

ایندکسر برای انجام این کار، صفحه وب به دست آمده را به پارامترهای آن صفحه خرد کرده و به یک مقیاس عددی تبدیل می‌کند تا اطلاعات به دست آمده در سیستم رتبه‌بندی استفاده شود.

داده‌های به دست آمده از تلاش ایندکسر، گروه‌بندی و کد گذاری می‌شود. این داده‌ها آماده ذخیره شدن هستند اما برای کاهش حجم داده‌ها آن‌ها را فشرده می‌کنند تا فضای کمتری اشغال کنند.

پس از انجام این مراحل، همه چیز برای پاسخگویی به کاربران اینترنتی در کسری از ثانیه فراهم است. هنگامی که شما عبارتی را جستجو می‌کنید در واقع تنها عبارت خواسته شده شما تحلیل شده و نتایج بر اساس میزان ارتباط با عبارت نشان داده می‌شوند.

نشان دادن نتایج بر اساس میزان ارتباط بر اساس الگوریتم موتور جستجو صورت می‌گیرد. گوگل برای نشان دادن نتایج با ارتباط بالا هم اکنون از الگوریتم « مرغ مگسخوار » استفاده می‌کند.

گوگل می‌گوید در این روش به دنبال کاهش نشان دادن صفحات زرد و کپی کار و افزایش ارتباط بین درخواست کاربر و نتایج بوده است.

ادامه دارد .......