سلام جاده روستایی که از زیر سیمهای دکل برق عبور کرده گاو خوشحال در حال چریدن مجانی در یک مزرعه عالی :) یک توت فرنگی خوش رنگ از نمای نزدیک :) مردم در حال گذر از خیابان قدیمی شهر پراگ بزرگ ترین شهر جمهوری چک
|
سلام جاده روستایی که از زیر سیمهای دکل برق عبور کرده گاو خوشحال در حال چریدن مجانی در یک مزرعه عالی :) یک توت فرنگی خوش رنگ از نمای نزدیک :) مردم در حال گذر از خیابان قدیمی شهر پراگ بزرگ ترین شهر جمهوری چک
|
قبل از آن که این مطلب را شروع کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در این آموزش از نسخه Google.com یا همان نسخه آمریکایی گوگل استفاده می کنیم تا به شما چند امکان جذاب گوگل را نشان دهیم. علت این کار هم به این مورد بر می گردد که هم اکنون برخی از امکاناتی که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد، در گوگل فارسی در دسترس نیستند.
پر کردن خودکار جعبه جستجو
زمانی که شما در جعبه جستجوی گوگل واژه ای را شروع به تایپ کردن کنید، گوگل به شما پیشنهاداتی همراه با آن واژه یا عبارت می دهد. به عنوان مثال اگر بخواهید {ایران} را جستجو کنید، گوگل پیشنهاداتی مانند تصویر زیر را به شما می دهد:
این پیشنهادات را گوگل بر مبنای تعداد دفعاتی که دیگر کاربران همراه با واژه «ایران»، آن را جستجو کرده اند و یا زیاد به کار برده اند، نمایش می دهد.
مزیت این امکان گوگل در این است که اگر شما بخشی از یک عبارت را به یاد داشته باشید و بقیه آن را ندانید، با وارد کردن آن بخش می توانید این شانس را داشته باشید که کل عبارتی که به دنبالش بوده اید را پیدا کنید. علاوه بر این به کمک این امکان گوگل می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید و به جای تایپ کردن یک واژه یا عبارت به صورت کامل، تنها ابتدای آن را وارد کنید و سپس از بین پیشنهادات گوگل، کوئری مورد نظر خود را پیدا کنید.
برای جستجو در گوگل نکات ساده اما ریزی وجود دارند که به شما در جستجوی راحت تر بسیار کمک می کنند و هدف از این درس بیان همین نکات ساده و ریز هستند.
۱- هر واژه در نتیجه جستجوی شما تاثیرگذار است.
اولین نکته ای که باید در استفاده از جستجوگر گوگل بدانید، این نکته است که استفاده از هر واژه بر روی نتیجه جستجوی شما بسیار تاثیرگذار است. مثلا نتیجه حاصل از جستجوی {جنگ} اینگونه است:
در حالی که اگر {جنگ افزار} را جستجو کنیم، با نتایجی کاملا متفاوت مواجه می شویم:
همانطور که در مطلب قبل ( آموزش طراحی وب سایت با وردپرس - قسمت اول ) گفته شد، راه اندازی وردپرس به دو روش صورت می گیرد:
1- راه اندازی بر روی رایانه شخصی (برای داشتن نسخه ای به منظور آموزش یا آزمایش)
2- راه اندازی به صورت آنلاین
ابتدا راه اندازی وردپرس بر روی رایانه شخصی را خواهیم آموخت چرا که ابتدا باید سایت مان را آماده کرده و به شیوه دلخواه خود در آوریم و سپس آن را برای نمایش عموم، آنلاین کنیم. برای اینکار باید نرم افزار Wamp را در سیستم عامل خود نصب کنید.
در مطلب گذشته شما با ساختار کلی کارکرد موتور جستجوی گوگل آشنا شدید و فهمیدید که گوگل چگونه و بر چه اساسی نتایج جستجو را به شما نشان می دهد.
یکی از اساسی ترین ترفندهای استفاده از گوگل هنر انتخاب واژه کلیدی یا Keyword است .
در فضای اینترنت هزاران ابزار آمارگیری برای وبسایتهای مختلف وجود دارد که به شما آمار تعداد بازدید های سایت را میدهند، اما باید به این نکته دقت کنید که این آمار و اعداد را که از روشهای مختلف جمعآوری میشوند تنها یک مشت عدد هستند که بدون تجزیه و تحلیل هیچ ارزشی ندارند .
گوگل وبمستر ( کنسول جستجوی گوگل ) یک ابزار رایگان گوگل برای مدیران سایتهاست که امکان دسترسی به دیدن وضعیت ایندکس و نمای بهینه شده وبسایتها را میدهد. توسط این ابزار میتوان نقشه سایت را به موتور جستجوی گوگل معرفی کرد. آخرین بازدید گوگل و آمار کلمات کلیدی و تعیین نحوه نمایش دامنه در نتایج جستجو از دیگر امکانات موجود در این ابزار گوگل است. این ابزار کمک زیادی به وب مسترها، برنامه نویسان و افرادی که نیاز به خدمات سئو دارند میکند.
اگر پیش از این وبسایتی را طراحی کردهاید، از یک مزیت اضافی برخوردارید بدین جهت که دانش شما به شما کمک میکند تا راحتتر مفاهیم گوگل وبمستر و سئو را درک کنید.
بخش نخست این دوره ، به آموزش گوگل وبمستر( کنسول جستجوی گوگل ) و بخش دوم آن به بهینهسازی موتورهای جستجو یا SEO اختصاص خواهد داشت.
اولین چیزی که باید بدانید آن است که برخلاف تصور عموم، شما با جستجو کردن در گوگل، وب را جستجو نمی کنید (!) بلکه آنچه را که گوگل از وب ایندکس (Index) یا ذخیره کرده است را جستجو می کنید. برای درک بهتر، بگذارید ساختار کلی موتور جستجوگر گوگل را توضیح می دهیم.
گوگل برای ایجاد ایندکس از وب، از نرم افزاری با نام اسپایدرز - Spiders - استفاده می کند. کارکرد این نرم افزار مانند یک عنکبوت است. به این صورت که ابتدا وارد یک صفحه وب می شود و سپس از طریق لینک های موجود در آن صفحه، به صفحه های جدید می رود و از طریق لینک های موجود در آن صفحه ها، به صفحه های جدیدتر می رود و این کار را به صورت مستمر ادامه می دهد تا در نهایت به صفحه ای برسد که حاوی لینکی نباشد.
در این سری آموزش قرار است همه چیز درباره راه اندازی و مدیریت یک وب سایت یاد بگیریم .
امروزه سایت های اینترنتی از تنوع و گستردگی زیادی برخوردارند. روزانه صدها سیستم و سایت تولید می شود که لزوما شبیه به همدیگر نیستند. سایت هایی مانند فیس بوک، یوتیوب، گوگل، یاهو و... هر کدام به منظور و هدف خاصی طراحی شده اند.
ما در این دوره، به روش ایجاد سایت هایی می پردازیم که بسیاری مایلند داشته باشند اما فکر می کنند راه اندازی آنها نیازمند هزینه و صرف زمان زیادی است.
در این مطلب شما با یکی از ابزارهای جستجوی کاربردی گوگل آشنا خواهید شد: فیلتر کردن نتایج جستجوی گوگل براساس رنگ.
با یک مثال شروع میکینم .
اگر شما به دنبال عکسی درباره فسیل باشید، به راحتی می توانید به گوگل تصاویر بروید و عبارت {فسیل} (منظور از {} در این آموزش، جعبه جستجوگر گوگل است ) را تایپ کنید. زمانی که نتایج این کوئری ( هر عبارتی که شما در جعبه جستجوی گوگل وارد کنید را یک کوئری می نامیم ) را مشاهده می کنید، در زیر جعبه جستجوی گوگل با کلیک بر روی گزینه «ابزارهای جستجو» و انتخاب «هر رنگی»، یک سری رنگ های مختلف از قرمز تا قهوه ای مشاهده خواهید کرد.